Pages

Saturday, May 1, 2010

1 May ~Hari Pekerja~

Setiap kali tibanya hari ini. abah aku sering teringat ceritanya dulu...ye la cerita mase hari pekerja....
seperti semua maklum bila dah tercatat kat dalam kalendar tu yang hari pekerja nie semua pekerja diberikan cuti kan....nak dijadikan cerita lah...

bapak aku dulu seorang buruh kasar je dijohor bahru...dia dan rakan- rakannya yang lain sedang menyiapkan sebuah bangunan...

so...masa hari buruh tu..adela seorang kwan abah aku tanye kt abah aku..." Edi, ko kerja tak hari ni", kata kawan abah aku...

dengan bijaksananya abah aku jawab "wei keje la man, mana boleh tak keje nanti bila pulak bangunan nie nak siap"....maklum la pekerja yang berkaliber....

lepas tu abah aku dan pakcik man pun pergi la kerja....tengah sedap bancuh simen tiba-tiba ade suara datang tegur abah aku dengan pakcik man....

" hoi...nie ape buat nie..hari ni hari buruh mana boleh kerja..pegi balik"....sekali polis yang datang sound...

abah aku tanya kat kawan die 2...."eh man..ari nie berape hari bulan? "....dengan selambernya pakcik man jawab " 1 May la"....

" la kenape ko tak bagi tau awal-awal man oiiii "..jawab abah aku..."habis tu aku dah tanya ko tadi pagi nak kerja ke tak..aku belom habis tanya ko da jawab nak kerja...aku ikut je la"...jawab pakcik man

ape lagi abah aku dengan pakcik terus kemas barang balik umah....sampai sekarang abah aku ingat cerita tue...
hahahahaha...itu lah orang dah bagi cuti dia sibok nak kerja...biler suruh kerja sibok nk cuti...hahaha

No comments:

Post a Comment