Pages

Monday, May 24, 2010

~~~ PETAI and JERING ~~~

Entry hari ini..hehehe...tiba-tiba sahaja teringat pulak kat makanan ni....sebab sebelum tercetusnya idea nak buat entry nie...aku baru lepas masak...tu lah yang teringat kat makanan ni....nak tau tak ape?....

biasanya makanan ni sangat tidak disukai kerana baunya yang busuk...hah tapi jangan tak tahu yang sebusuk-busuk makanan ini tapi mempunyai khasiat yang amat baik untuk tubuh badan kita....

makanan yang dimaksudkan ialah PETAI dan JERING.....
kedua-dua jenis makanan ini amat sinonim dengan baunya yang busuk....

PETAI

mengandungi pelbagai khasiat yang baik untuk tubuh badan kita....
ia mengandungi 3 jenis gula semula jadi iaitu sukrosa,fruktosa dan glukosa...

 kombinasi gula ini mampu memberikan tenaga kepada tubuh badan kita...terutama untuk melakukan kerja berat selama 90 minit....

selain daripada itu petai juga dapat mengatasi pelbagai penyakit berat seperti kencing manis, darah tinggi, depression, stress....

jadi jangan sangka yang makan ini busuk..tapi ia mengandungi khasiat yang amat tinggi....


dan ianya favorite aku....wei macam-macam kot kita boleh masak petai ni....hah petai ni sedap buat goreng sambal dengan ikan bilis...ish sedap tu....yummyummmm....

macam gambar ni....sedap kan terliuh tak kalau tengok....




JERING

hah ni pun salah satu makanan yang tidak disukai oleh segelintir orang....sebenarnya kedua-dua makan ni mempunyai khasiat yang sama....jadi kenapa memilh untuk tidak memakanan makan ini.....

kalau orang mat salleh suka makan petai dan jering kenapa kita orang malaysia tak nak makan pulak....kalau nak tahu mat salleh yang datang melancong kat Malaysia ni suka tau makan petai dan jering sebab diaorang tahu akan khasiat makanan ni.....jering ni pulak kalau buat masak lemak....haish sodap ni jang oiii.....




So cuba-cuba lah makan jering dengan petai....tak mati pun....bak kata orang tua-tua yang pahit tulah ubat...

BYE

No comments:

Post a Comment